2019-11-22

Statut Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu

 

Statut
Miejskiej Biblioteki Publicznej
im. Jana Pawła II w Opolu

 

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1.1. Miejska Biblioteka Publiczna im. Jana Pawła II, zwana dalej „Biblioteką”, jest samorządową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r.
o bibliotekach, zwanej dalej „ustawą”, ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu
i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz postanowień niniejszego statutu.
2. Organizatorem Biblioteki jest Miasto Opole.
3. Biblioteka wchodzi w skład ogólnokrajowej sieci bibliotecznej.
§2.1. Siedzibą Biblioteki jest Miasto Opole.
2. Biblioteka działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza granicami kraju.
3. Biblioteka może przy znakowaniu używać symbolu „MBP”.
§ 3.1. Biblioteka jest instytucją posiadającą osobowość prawną i została wpisana do Rejestru Instytucji Kultury Miasta Opola.
2. Nadzór nad Biblioteką sprawuje Prezydent Miasta Opola.
3. W zakresie realizacji zadań merytorycznych określonych ustawą, nadzór nad Biblioteką sprawuje Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Emanuela Smolki w Opolu.
4. Biblioteka używa pieczęci z nazwą w pełnym brzmieniu i adresem siedziby.

 

Rozdział 2
Cele i zadania

§ 4.1. Biblioteka jest instytucją kultury, której celem jest zaspokajanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych społeczności miasta Opola oraz upowszechnianie wiedzy i rozwój kultury.
2. Realizując swoje cele określone w ustawie oraz w ust. 1, Biblioteka realizuje zadania gminy
i miasta na prawach powiatu:
1) gromadzi, opracowuje i udostępnia materiały biblioteczne służące rozwijaniu czytelnictwa
oraz zaspokajaniu potrzeb informacyjnych, edukacyjnych, kulturalnych oraz samokształceniowych użytkowników Biblioteki;
2) udostępnia zbiory biblioteczne na miejscu oraz wypożycza je do domu użytkownikom wszystkich grup wiekowych;
3) realizuje różnorodne i nowoczesne oferty usług informacyjno-bibliotecznych uwzględniających potrzeby społeczeństwa opartego na wiedzy i informacji;
4) organizuje edukację czytelniczą i medialną wraz z popularyzacją książki, czytelnictwa, mediów elektronicznych poprzez różnego rodzaju działania, tj. spotkania autorskie i tematyczne, wystawy, warsztaty, konkursy, panele dyskusyjne, kiermasze i targi książki;
5) przygotowuje użytkowników Biblioteki do samodzielnego korzystania i posługiwania się nowymi technologiami;
6) wspiera uczenie się i rozwijanie zainteresowań użytkowników Biblioteki;
7) prowadzi działalność wydawniczą;
8) współpracuje z innymi instytucjami kultury, jednostkami oświatowymi, organizacjami społecznymi i innymi podmiotami w celu organizowania i prowadzenia działalności kulturalno-edukacyjnej;
9) doskonali formy i metody pracy bibliotecznej;
10) współpracuje z innymi bibliotekami, a także instytucjami kultury, oświatowymi, organizacjami pozarządowymi i stowarzyszeniami w celu realizacji wspólnych inicjatyw czytelniczych, edukacyjnych i kulturalnych.

 

Rozdział 3
Organizacja i zarządzanie

§ 5.1. Biblioteką zarządza dyrektor, którego powołuje i odwołuje Prezydent Miasta Opola, w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.
2. Dyrektor organizuje pracę Biblioteki, określa w regulaminie organizacyjnym jej szczegółową organizację wewnętrzną oraz zakres zadań poszczególnych działów, odpowiada za całokształt
jej działalności oraz reprezentuje Bibliotekę na zewnątrz, odpowiada za właściwy dobór kadr i osób współpracujących oraz właściwą gospodarkę mieniem i środkami finansowymi pozostającymi
w dyspozycji Biblioteki.
3. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
1) nadzór i kierownictwo nad całością działalności Biblioteki;
2) przedstawianie właściwym instytucjom i Organizatorowi planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych;
3) wydawanie regulaminów i wewnętrznych zarządzeń;
4) zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami Biblioteki oraz dokonywanie czynności wynikających ze stosunku pracy;
5) poszukiwanie i pozyskiwanie zewnętrznych źródeł finansowania działalności statutowej Biblioteki.
4. W Bibliotece tworzy się stanowisko zastępcy dyrektora, którego powołuje i odwołuje dyrektor.

§ 6.1. Biblioteka może prowadzić wypożyczalnie, czytelnie, oddziały, punkty biblioteczne i filie biblioteczne, których wykaz określa załącznik do niniejszego statutu.
2. Zakres ich działania jest określony w § 4.
§ 8. Organem doradczym i opiniodawczym w sprawach związanych z całokształtem działalności Biblioteki może być rada biblioteczna, powoływana zarządzeniem dyrektora.

 

Rozdział 4
Źródła finansowania

§ 8.1. Majątek Biblioteki może być wykorzystywany jedynie dla celów związanych z działalnością statutową Biblioteki.
§ 9. Biblioteka działa we własnym imieniu i na własny rachunek i ryzyko, w ramach obowiązujących przepisów, dysponując przydzieloną i nabytą częścią mienia, a także prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków oraz na podstawie planu finansowego instytucji, kierując się zasadą efektywności ich wykorzystania.
§ 10.1. Źródłami finansowania Biblioteki są:
1) przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego;
2) przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych;
3) dotacje podmiotowe i celowe od Organizatora;
4) inne dotacje niż wymienione w pkt 3;
5) darowizny i zapisy osób fizycznych i osób prawnych;
6) inne dozwolone prawem.
2. Biblioteka prowadzi rachunkowość wg zasad określonych w odrębnych przepisach
o rachunkowości.
3. Dyrektor składa sprawozdania z wykonywanych zadań w zakresie rzeczowym i finansowym zgodnie z ustalonymi przez Organizatora procedurami nadzoru.
4. Dyrektor składa materiały dotyczące planowania zgodnie z ustalonymi przez Organizatora procedurami nadzoru.
5. Dyrektor składa Organizatorowi roczne sprawozdanie finansowe.
§ 11.1. Biblioteka może, na zasadach zgodnych z obowiązującym prawem, prowadzić
jako dodatkową działalność gospodarczą, w sposób nie kolidujący z realizacją jej podstawowych celów, a środki uzyskane z jej prowadzenia mogą być wykorzystane wyłącznie na realizację zadań statutowych Biblioteki.
2. Zaciągnięcie przez Bibliotekę kredytu lub pożyczki wymaga uzyskania zgody Prezydenta Miasta Opola.

 

Rozdział 5
Postanowienia końcowe

§ 12. Wszelkie zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym dla jego nadania.

 

————————————————————————–

Załącznik
do Statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Jana Pawła II w Opolu

Wykaz wypożyczalni Biblioteki Centralnej i Filii

Biblioteka Centralna:

1. Wypożyczalnia Centralna, Opole ul. Minorytów 4.
2. Mediateka, Opole ul. Minorytów 4.
3. Wypożyczalnia dla Dzieci – Pokój Bajek, Opole ul. Minorytów 4.
4. Oddział Dziecięco – Młodzieżowy, Opole pl. Mikołaja Kopernika 10.

Filie :

1. Filia Nr 1, Opole ul. Alojzego Dambonia 169.
2. Filia Nr 2, Dziecięca, Opole ul. Alojzego Dambonia 169.
3. Filia Nr 3, Opole ul. Bielska 1.
4. Filia Nr 4, Opole ul. Książąt Opolskich 48-50.
5. Filia Nr 5, Opole ul. Chabrów 54.
6. Filia Nr 6, Opole ul. Jagiellonów 4.
7. Filia Nr 7, Opole ul. Marii Rodziewiczówny 13.
8. Filia Nr 8, pl. Klasztorny 8A
9. Filia Nr 10, Opole ul. Franciszka Józefa Buhla 5.
10. Filia Nr 14, Opole ul. Wodociągowa 4 (Wojewódzki Specjalistyczny Zespół
Neuropsychiatryczny w Opolu).
11. Filia Nr 15, Opole ul. Młodej Polski 4.
12. Filia Nr 17, Opole ul. Skautów Opolskich 10.
13. Filia Nr 18, Opole ul. Oświęcimska 90.
14. Filia Nr 19, Opole ul. Katowicka 66 a (Opolskie Centrum Onkologii).
15. Filia Nr 21, Opole ul. Bogumiła Wyszomirskiego 7.

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..